پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
حجت الاسلام محمد کاویانی- پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

حوزه / عضو هیئت علمی گروه روان شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: متاسفانه سبک زندگی کنونی بسیاری از افراد جامعه، مطابق با انتظارات یک جامعه اسلامی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین محمد کاویانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان این که متاسفانه هنوز در خصوص سبک زندگی، وضع مطلوبی نداریم، اظهار داشت: البته وضع کنونی ما نسبت به دهه های قبل تا حدی بهتر است، اما از منظر آموزه های دینی ، ایده آل و مطلوب نیست.

وی افزود: به عنوان مثال در نسل جوان و میان سال جامعه تلقی غالب این است که زندگی هر چقدر مصرفی تر و پر زرق و برق تر باشد ، بهتر است حال آن که نسل های قبل این گونه فکر نمی کردند.

نشانه هایی که هشدارآمیز است!

این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: در جامعه اسلامی، بر اساس آیه قرآن کریمو آموزه های دینی نباید «کم فروشی» باشد، همان طور که نباید اسراف، ربا خواری و خوردن مال یتیم وجود داشته باشد. در جامعه اسلامی باید امانت داری و راست گویی در حد بالایی باشد، اما آیا در جامعه ما واقعا این طور است؟!

برخی از مهم ترین شاخصه ها

وی در ادامه با بیان این که  بی شک سبک زندگی اسلامی دارای شاخصه ها و مولفه هایی است، گفت: در بحث سبک زندگی اسلامی باید به مولفه هایی چون مسایل اجتماعی ، عبادی، اعتقادی، اخلاقی ، مالی ، خانواده ، تفکر و علم ، سلامت و بهداشت، امنیت ، زمان شناسی و ... اشاره کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین کاویانی افزود: برای داشتن سبک زندگی اسلامی باید ببینیم وضعیت اجتماعی ما از سویی چقدر با آیات و روایات همخوانی دارد و از سوی دیگر تا چه میزان این وضعیت با اقتضائات زندگی قرن بیست و یکم هماهنگ است؛ البته باید انسجام و هارمونی بین  مولفه هایی که اشاره شد وجود داشته باشد و در ضمن از این مساله هم نباید غافل شویم که ما در یک حکومت دینی زندگی می کنیم.

وی یادآور شد: طبعاً در حکومت دینی فقط تکالیف فردی مطرح نیست، بلکه نهادهای اجتماعی هم مطرح می باشند به عنوان مثال باید ببینیم در حکومت دینی؛ عدالت و مواسات چگونه با سبک زندگی محقق می شود.

در شکل گیری سبک زندگی اسلامی، همه نهادها دخیل اند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همچنین بیان داشت: در تحقق سبک زندگی مورد نظر دین، همه نهادها و ارگان های حکومتی و دولتی نقش بسزایی دارند به عنوان مثال در بخش آموزشی؛ نهادهایی چون مهد کودک ها، خانواده ، آموزش و پرورش ، حوزه و دانشگاه و رسانه های جمعی و نیز ادارات دولتی تصمیم گیر و یا تصمیم سازند و به سهم خود نقش دارند.

وی اضافه کرد: در این باره حتی نحوه عملکرد وزارت مسکن در ارایه سبک زندگی اسلامی و قرآنی تاثیر دارد تا چه رسد به عملکرد دیگر ارگان ها و نهادهای علمی و فرهنگی .

نقش کلیدی رسانه ها در تحقق یک خواسته ملی

حجت الاسلام و المسلمین کاویانی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش بسیار مهم رسانه های جمعی در تحقق و شکل گیری سبک زندگی اسلامی در جامعه اشاره کرد و گفت: رسانه ها در تبیین و نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی نقش بسیار مهم و کلیدی ایفا می کنند و در این خصوص جای هیچ شکی وجود ندارد.

وی افزود: رسانه های جمعی کشور به ویژه رسانه ملی در ساخت فیلم وسریال و یا در برنامه های کودک و نوجوان بررسی ها و ملاحظاتی را در دستور کار خود دارد، اما سوال ما این است که تا چه حد این بررسی ها و ملاحظات بر اساس نگاه اسلامی طراحی و انجام می شود؟

گلایه از برخی برنامه های تلویزیونی

این محقق حوزه و دانشگاه ابراز داشت: شاید مسئولان صدا و سیما بگویند هدف ما به عنوان مثال از ساخت فلان سریال، این بوده که تلنگری به جامعه برای اصلاح خود بزنیم. خب این درست، اما باید دید چقدر این کار با نگاه فرهنگی و تفکر دینی مطابقت داشته است. از سویی برخی از این تبلیغات تلویزیونی واقعاً ناراحت کننده است، رسانه ملی با این تبلیغات اهداف نادرستی را به مخاطب نشان می دهد.

وی همچنین تاکید کرد: نکته دیگری که حتماً باید به آن توجه داشت این است که اساساً مقوله سبک زندگي بحث کتابخانه‌اي يا آرشيوي نيست، بلکه مي خواهد در همه جاي زندگي حضور داشته باشد.

به صرف بخشنامه و دستورالعمل نمی شود!

حجت الاسلام والمسلمین کاویانی افزود:  بر اين اساس، تحقق سبک زندگی، پذیرش آن از سوی افراد است و با نيازها و فطرت آنها همخوانی داشته باشد. سبک زندگي، امري نيست که بشود همه چيز آن را در قالب «قانون»‌ و «بخشنامه»‌ و «‌دستور‌العمل» ارائه کرد؛ بلکه بايد اکثريت قريب به اتفاق آن، ضمانت اجراي دروني داشته باشد و مقداري از آن به صورت هنجارهاي اجتماعي درآيد.

نسخه حل مشکلات و نابسامانی ها

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین بیان داشت: حقیقتاً اگر سبک زندگی اسلامی که الهام گرفته از آیات و روایات است در جامعه به خوبی اجرا شود آن موقع ما می بینیم که بسیاری از نابسامانی ها و معضلات اخلاقی در جامعه به ویژه در قشر جوان و نوجوان ما حل می شود، البته سبک زندگی مولفه های زیادی دارد که تحقق همه آن ها به طور کامل و منسجم در جامعه و در باور افراد، زمان بر است.

نیازمند عزم و اراده ملی هستیم

وی اضافه کرد: بی تردید اگر عزم ملی از رده های بالای حاکمیتی کشور در این باره وجود داشته باشد و همه نهادها هم کار خود را به درستی انجام دهند می توان امید داشت که ما پس از بیست سال دیگر سبک زندگی بهتر و مطلوب تری داشته باشیم. لازمه این کار بدون تردید داشتن برنامه ملی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha